خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مطالب دیروز

    سقوط هواپيمای مسافربر نظامی ايرانی:

    بسياری از فرمانده هان و همه اعضای گردان حفاظت رهبری در سانحه هوايی کشته شدند

     

    يکی از هواپيماهای مسافربر نظامی ايران با بيش از سيصد سرنشين در اطراف روستای بلبويه در منطقه شهداد استان کرمان در جنوب شرق ايران سقوط کرده است.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی که زمان سقوط را ساعت شش و ۲۴ دقيقه عصر (به وقت محلی) اعلام کرده به نقل از يکی از فرماندهان سپاه پاسداران استان سيستان و بلوچستان ايران گزارش داده است که هواپيمای مزبور از نوع ايليوشين و ساخت روسيه بوده و سرنشينان آن، نفرات گردان امام علی سپاه پاسداران اين استان بوده اند.

    اما تلويزيون ايران به نقل از منابع دولتی گزارش داده است که سرنشينان هواپيما جهت انجام مأموريتی مهم به استان سيستان و بلوچستان اعزام شده بودند.

    خبرگزاری رويتر نيز به نقل از منابع دولتی گزارش داده است که تعدادی از افسران بلندپايه سپاه پاسداران ميان سرنشينان هواپيما بوده اند.

    از اين حادثه کسی جان سالم به درنبرده و در مورد علت سانحه هنوز رسما هيچ عاملی اعلام نشده اما منابع مختلف علت حادثه را بدی هوا و باد شديد گزارش کرده اند.

    محل سقوط هواپيما با اينکه در مناطق خشک و کويری ايران قرار دارد در روزهای اخير شاهد دگرگونی ناگهانی هوا و بارش برف بوده که در سالهای اخير در اين منطقه بی سابقه است.

    منابع مختلف آمار گوناگونی در مورد تعداد سرنشينان هواپيما گزارش کرده اند که حداکثر تعداد گزارش شده ۳۰۲ نفر و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی بوده است.

    اين هواپيما که از زاهدان به مقصد کرمان پرواز می کرد از ساعت پنج و ۴۵ دقيقه بعدازظهر (به وقت محلی) در حالی که برفراز کوهستان سيرچ در ۳۵ کيلومتری جنوب شرق شهر کرمان پرواز می کرد و کمی پيش از اينکه برای نشستن در فرودگاه کرمان آماده شود ارتباط راديويی خود را با برج مراقبت از دست داده بود.

    زمستان سال گذشته نيز يکی از هواپيماهای مسافربری ايرانی که ساخت روسيه اما از نوع توپولوف بود در کوهستانهای پوشيده از برف غرب اين کشور سقوط کرد و ۱۱۷ کشته برجای گذاشت.

    سقوط هواپيمای مسافربر ساخت روسيه ديگری از نوع ياک ۴۰ که بهار سال ۲۰۰۱ در شمال ايران رخ داد نيز سی کشته برجای گذاشت که وزير وقت راه وترابری و شش تن از نمايندگان مجلس ايران نيز ميان آنان بودند.

    احمد خرم وزير راه وترابری ايران چند هفته پيش گفته بود يکی از دلايل سوانح هوايی در ايران تحريمهای تجاری است که از سوی آمريکا عليه ايران اعمال شده و خريداری هواپيماهای پيشرفته و جديد را برای ايران ناممکن می سازد.

    وی هشدار داده بود که اگر اين تحريمها ادامه پيدا کند سوانح هوايی بيشتری در ايران رخ خواهد داد.

    خطوط هوايی ايران دارای حدود هشتاد فروند هواپيمای مسافربری است که گفته می شود سی تا چهل فروند از آنها ساخت روسيه اند و بقيه آنها به جز ده فروند هواپيمای فوکر ساخت هلند شامل هواپيماهای بوئينگ آمريکايی و ايرباس فرانسوی می شود که بجز دو يا سه هواپيمای ايرباس، همگی آنها پيش از انقلاب سال ۱۹۷۹ خريداری شده اند و عمر زيادی دارند

                    لغو پرواز به خاطر یک یادداشت.

    لغو يك پرواز به علت پيدا شدن يك يادداشت به زبان فارسى
    به نوشته روزنت صبحانه به نقل از سى ان ان، پرواز هواپيماى شركت هواپيمايى «ميدوست» كه آماده بلند شدن از ويسكانسين به قصد سانفرانسيسكو بود، بعد از اينكه يكى از مسافران درون هواپيما، يادداشتى به زبان فارسى را لاى مجله پرواز «ميدوست» پيدا كرد، كنسل شد. اين هواپيما ۱۱۸ مسافر و ۵ خدمه پرواز داشت.
    بر اساس اين گزارش پس از بازرسى چمدانها و هواپيما هيچ چيزى پيدا نشد.
    سخنگوى شركت هواپيمايى گفت كه دقيقاً نمى داند در آن يادداشت چه نوشته شده بوده، ولى چيزى شبيه به دعا بوده است.


    ورود هواپيما ها و عموماً وسايل پرنده نه تنها آغاز يك عصر جديد تكنولوژيكي ( عصر پرواز ) را در جهان پديد آورد بلكه فصلي تازه براي پيدايش الگو هاي جديد سرگرمي و آمادگي جسماني بشمار مي آيد
    ورزش ها و تفريحات هوايي همگي اصول پرواز تئوريك شامل ( علاقه ، جسارت و آسمان ) را در خود داشته و تنها در شيوه هاي اجرايي با هم متفاوت هستند. همه ساله در سرا سر جهان علاقمندان بي شماري به اين سمت روي آورده و همين موضوع منجر به تاسيس كلوپ هاي مختلف در رشته هاي گوناگون هوايي شده است.
    1- شناخته ترين ورزش هوايي چتر بازي است. اين ورزش دير پا و قديمي مشتاقان خاص خود را دارد. ورزشكاران اين رشته همواره با خطر هاي پيش روي پرواز دست و پنجه نرم مي كنند اما هيچگاه از عشق به پرواز كناري گيري نكرده بلكه تمايل آنها افزايش يافته است. چتر بازي اصولاً يك ورزش كاملاً تخصصي و گران محسوب مي شود. قدرت بدني مناسب از لحاظ وزني ، دستگاه تنفسي و استخوان بندي از موارد استاندار براي جذب به اين رشته محسوب مي شود. يك چتر باز هميشه در تمرينات به سر مي برد. براي شروع كار خود مي بايست در گام اول بدن سازي مناسب را داشته باشد و سپس با تمرين در شبيه ساز آمادگي لازم را كسب نموده و پس از آن دست به پرواز و سقوط بزند.
    بد نيست بدانيد كه در اصطلاح درست چتر بازي ( بال سواري ) است. بال سواران براي پرش نهايي خود از هواپيما هاي سبك تا سقف ارتفاعي 15هزار پا و ترابري چند منظوره بيش از 20 هزار پا استفاده مي كنند. بسياري هم از بالگرد به سبب سادگي در نشست و برخاست بهره مي جويند.
    2- پارا گلايدر : اين رشته ورزشي در خانواده ي ( بال سواري ) قرار دارد. اصول اوليه دقيقا با نمونه شماره 1 برابري مي كند با اين تفاوت كه پاراگلايدر سواران براي پرش از ارتفاع اقدام نمي كنند بلكه با قرار گيري در محل هاي مرتفع و بستن يك بال بزرگ به خود و پس از دويدن به پرواز در خواهند آمد. حساسيت پارا گلايدر سواري بسيار است چرا كه ابعاد بال بيش از حد متعارف بوده و تغييرات آب و هوايي تاثيرات بسياري روي ورزشكار دارد. براي پاراگلايدر سواري مي بايست از تجهيزاتي خاص نظير زين و كيسه مخصوص ، كلاه ايمني ، محافظ هاي مختلف براي اندان بدن نظير زانو و ساق ها و نيز تجهيزات ارتباطي خاص استفاده نموده و همچنين از علائم قراردادي آگاهي كامل داشت.
    3- كايت سواري : اين ورزش هم همانند پاراگلايدر مشابهاتي دارد كه مهمترين آن استقرار در محل هاي مرتفع نظير تپه ها و كوهستان ها است. كايت اصولاً يك بال دلتا شكل ( مثلثي ) است كه با تعدادي پروفيل آلومينيومي مقاوم مهار شده و خلبان در كيسه مخصوص جاي مي گيرد. براي پرواز حركت و شتاب اوليه با دويدن فرد در جهت موافق باد صورت گرفته كه پس از بلند شدن پا ها جمع و درون كيسه قرار مي گيرد. كايت سواران جهت حركت خود را از طريق دلتاي كنترلي خود تنظيم كرده و هدايت مي شوند.
    4- گلايدر : در واقع واژه گلايدر به معناي هوا سر يا پرنده بدون موتور خلاصه مي شود. گلايدر تمام ويژگي هاي يك هواپيما را البته در كلاس فوق سبك يا ( UL ) دارد . خلبان گلايدر در كابين كاناپي دار قرار مي گيرد. ممكن است كارآموزي هم ( در گلايدر هاي دو سرنشينه ) با خود همراه نمايد. يك كابل بكسل هواپيما را به يك خودروي پر شتاب يا يك هواپيماي موتور دار سبك متصل مي كند. ( اصطلاح وينچ ) با حركت وينچ كابل كشيده شده و گلايدر را در مسير جريان هاي هوايي گرم قرار مي دهد. از اين رو هواپيما هم به پرواز در آمده و با رها كردن كابل از لذتها و زيبايي آسمان استفاده مي نمايد. مهمترين اصل در پرواز با گلايدر ( حداكثر ميزان آئروديناميك بال و بدنه در مقابل برخورد هوا و نيز حداقل وزن ممكن ) است. گلايدر ها در باند ها و زمين هاي خاكي ، چمن زار و آسفالت نشست و برخاست مي كنند.
    5- پارا موتور : پارا موتور در حقيقت همان پارا گلايدر است كه يك فن ( بنزيني ) پشت خلبان نصب مي شود. با روشن شدن فن و كمي قدرت دويدن بال به پرواز در آمده و با سرعت بيشتري مسير خود را طي مي كند. در پاراموتور مبحث هواي گرم تا حدودي كاهش مي يابد. از مزيت هاي اين رشته افزايش قدرت كنترل توسط خلبان است.
    6- كايت موتور دار : اين وسيله هم مانند كايت از بال هاي دلتايي استفاده مي كند. يك فن هم همانند نمونه قبل در پشت وسيله قرار دارد. محور كنترلي مثلثي هم وجود دارد. تنها تفاوت اين وسيله با كايت داشتن يك نيم كابين كوچك از جنس الياف كربن و فايبر گلاس است. اين نيم كابين محل قرار گيري دو سرنشين ، فرمان دلتايي و محور كنترل و نيز موتور است. 3 عدد چرخ با استاندارد هوايي براي نشست و برخاست در زير وسيله تعبيه شده است.
    7- بالن : بالن سواري از سابقه طولاني برخوردار است. در بالن يك محفظه كروي شكل حاوي هواي داغ ،‌ يك يا چند مشعل براي توليد حرارت و سبد براي قرار دادن كپسول هاي گاز و سرنشينان وجود دارد. قطر محفظه كروي هواي گرم بالن ها گاهاً به بيش از 20 متر هم مي رسد . بالن قبل از پرواز با روشن كردن مشعل ها و ورود هواي داغ به حالت استوانه اي در آمده و برافراشته مي شود. سرنشينان در سبد قرار گرفته و با رها كردن طناب توقف بالن به پرواز در مي آيد. حداقل ارتفاع پرواز با بالن 3 تا 5 هزار پا مي باشد و تا 18 و حتي 20 هزار پا هم قابليت افزايش را دارد. در درون سبد بالن علاوه بر موارد گفته شده يك سامانه شامل (‌باد نما ، ارتفاع سنج و فشار سنج ) وجود دارد. در گذشته اين سيستم بصورت آنالوگ و مكانيكي عمل مي كرد اما امروز با پيدايش سيستم هاي الكترونيكي اين وسيله نيز كاملاً ‌ديجيتالي و دقيقتر از گذشته پارامتر هاي مربوطه را نمايش مي دهد. بالن از كيسه هاي تعادلي حاوي شن و يا وزنه استفاده مي كند . به منظور كم كردن ارتفاع و نشستن دريچه اي كوچك در راس بالايي بالن قرار دارد. اين دريچه با يك طناب به پايين مرتبط شده است. با كشيدن طناب دريچه باز و هواي گرم خارج مي شود اين عمل تحت تاثير نيروي جاذبه زمين بالن را روبه پايين هدايت مي كند. براي ارتفاع بالاتر از كپسول و ماسك اكسيژن استفاده مي شود.
    8- مدلسازي : اين رشته تقريباً از مشتاقان بسياري برخوردار است. با اين تفاوت كه خلبان هيچگاه پرواز نمي كند بلكه هواپيمايي كوچك را ساخته و به پرواز در مي آورد. مدلسازي شاخه هاي گوناگون دارد. ( مدل هاي پرواز آزاد ، موتور كشي ، كنترل لاين و راديو كنترل ) ازاقسام مختلف اين رشته به حساب مي آيد. ابتدايي ترين پرواز براي هواپيماهاي مدل از نيروي دست انسان كمك مي گيرد و در مراحل بعدي يك موتور خاص مدل ( بنزين ، الكل و ديزل سوز ) به همراه يك دستگاه فرستنده و گيرنده راديويي در دست خلبان هواپيما را در آسمان كنترل مي كند. ساخت و پرواز هواپيماي مدل نيازمند حوصله ، دقت و كسب تجربه با استفاده از تمرينات ممتد است.هزينه اين رشته از حدود يك دلار تا چند هزار دلار تخمين زده مي شود.
    البته حوادث ناگوار ناشي از ورزش ها و تفريحات هوايي كه همگي به سبب كمي تجربه ، عدم دقت كافي و البته شرايط نا مساعد جويي رخ مي دهد را نبايد نا ديده گرفت .
     ==================================================
     
     
           
    F-22 RAPTOR
    نيروي هوايي آمريكا همواره در پي ساخت بهترين جنگنده هاي هوايي براي دفاع از مرزهاي خود بوده و در ميان تمامي مشخصات اين هواپيما نگرش خاصي بر «برتري هوايي» داشته است. تاكنون اين وظيفه بر عهده جنگنده اف -?? بود.
    نيروي هوايي آمريكا براي خلق F-22 با تشكيل يك كنسرسيوم از سه شركت متخصص و قدرتمند صنعت هواپيماسازي توانست هواپيماي شگفت آور Raptor يا F-22 را خلق كند. اين كنسرسيوم متشكل از شركت هاي بوئينگ (Boeing)، لاكهيد مارتين (Lockheed Martin) و شركت پرت و ويتني (Pratt and Whitney) بود كه در اصل به دنبال يك جايگزين اصلح براي هواپيماي جنگنده F-15 بودند كه در برتري هوايي از اين عقاب آهني قوي تر باشد و نتيجه تمام تحقيق ها و جست وجوها با ساخت هواپيمايي جنگنده براي قرن ?? به نام F-22 بود. در اين راستا در آگوست سال ???? ميلادي دو ملاقات بين اين ? شركت و شركت جنرال دايناميك برقرار شد و موضوعي به نام طرح گسترش مهندسي و ساخت (EMD)? هواپيماي جنگنده F-22 مطرح شد. در همان ملاقات ها بودجه اي هم تخمين زده شد كه ??/?? ميليارد دلار بود و قرار شد ??/? ميليارد دلار براي ساخت بدنه و ??/? ميليارد براي موتور كنار گذاشته شود. در سال ???? نيروي هوايي آمريكا (USAF) درخواست ??? فروند F-22 را به ارزش ?/?? ميليارد دلار به اين كنسرسيوم ارائه داد كه بعد از ? سال يعني در سال ???? اين درخواست به ??? فروند به ارزش ?/?? ميليون كاهش يافت.
                     
    با تمامي اين اوصاف يك مجمع تخمين هزينه (JET)? در ???? پيرامون اين موضوع آغاز به كار كرد تا با بازنگري بر برنامه F-22 بتواند بهترين برنامه ريزي را با كمترين هزينه ارائه دهد. بعد از كمي تحقيق و بررسي، اين مجمع اعلام كرد براي كم كردن هرگونه خطر احتمالي اين برنامه احتياج به بودجه و وقت بيشتري دارد كه در آخر ?/? ميليارد به علاوه ?? ماه به بودجه و وقت پروژه اضافه شد. پروژه گسترش ساخت و مهندسي F-22 در نهايت موفق شد در ? سپتامبر ???? موفق ترين آزمايشات را بر روي اين جنگنده قدرتمند انجام دهد و بعد از رضايت متخصصان قرار شد در هر سال ?? فروند از اين مدل هواپيما ساخته شود و اين توليد تا ساخت كامل ??? فروند ادامه يابد كه در سال ???? ميلادي به پايان برسد. اما بعد از تمامي اين مشكلات هم اكنون هواپيماي جنگنده نيرومندي به نام F-22 با خصوصيات قدرت مانور بسيار بالا، رادار گريزي (stealth)، ايونيك نظام يافته پيشرفته، حالت آيروديناميكي خاص براي رسيدن به سرعت هاي مافوق صوت (Supersonic) و دو موتور پيشرفته ساخته شده است.
    اف-22 قدرت مانور بسيار بالايش را مديون تلفيق دو امر مهم است؛ يكي طراحي آيروديناميكي و حالت بدنه و ديگري موتورهاي پرقدرت. همان گونه كه در اعضاي كنسرسيوم ديده مي شود آن قدر امر ساخت موتور مهم است كه يكي از اعضا به نام پرت و ويتني تنها مسئوليت طراحي موتور را برعهده مي گيرد. موتور F-22 طراحي منحصربه فردي دارد كه با وجود طي پرواز طولاني مدت با سرعت مافوق صوت، سوخت كمي مصرف مي كند و در سرعت هاي كم نيز همين گونه عمل مي كند و باتوليد نيروي پيشران بسيار بالا در مدت كمي به سرعت هاي مافوق صوت دست پيدا مي كند.
    موتورهاي شركت پرت وويتني با مدل F-119-PW-100 در واقع يكي از شاهكارهاي صنعت موتورسازي به حساب مي آيد كه قدرت پيشراني حدود ? برابر موتورهاي جنگنده هاي ديگر مهيا مي كند. يكي از نكات جالب طراحي موتور F-119 اين است كه حتي بدون پسسوز (afterburner) قدرت بيشتري نسبت به موتورهاي مجهز به پسسوز دارد. البته خود اين موتور نيز مجهز به پسسوز است.
    هركدام از دو موتور F-22 قادرند ?? هزار پوند نيرو توليد كنند كه در مقابل تاكنون تمام جنگنده ها در نيروي هوايي آمريكا مجهز به موتور جت با مأموريت برتري هوايي توانسته اند ?? هزار تا ?? هزار پوند نيرو فراهم كنند. در اصل F-22 سرعتش را مديون اين موتورها است. طراحي خاص باعث شده كه موتورها با وجود اين قدرت زياد حرارت زيادي از خود نداشته باشند تا در برابر رادارهاي حساس به حرارت از خود عكس العمل نشان ندهند و از ديد آنها مصون بمانند. نكته جالب ديگر هزينه ساخت اين موتور است كه نصف هزينه موتورهاي ديگر است و از نظر حجم و اندازه حدود ?? درصد كوچك تر از آنها است. در اصل مي توان گفت اين موتورها ساخته ?? سال تجربه شركت پرت و ويتني است. همان گونه كه ديده مي شود در بسياري از قسمت ها مانند موتور و طراحي بدنه بسيار شبيه به YF-22 (پنجره سياه) است و دليلش هم واضح است زيرا طراحي هر دوي آن ها بعد از پروژه جنگنده پيشرفته تاكتيكي (ATF)? بود كه در ضميمه جوان شماره ?? به آن اشاره شد.
    مواد بدنه متشكل از ?? درصد تيتانيوم، ?? درصد مواد مركب كربن (Composito)، ?? درصد آلومينيوم و يك درصد ترموپلاستيك و ديگر فلزات است. درصد بالاي تيتانيوم براي استحكام بالا در مقابل فشارهاي ناگهاني است.اما يكي از خصوصيات مهمش رادارگريزي (Stealth) است. در زمينه رادارگريزي دو شيوه مهم وجود دارد يكي چگونگي و حالت و شكل بدنه است كه با كم كردن سطح مقطع راداري - (Radar Cross Section) باعث كم كردن ديد رادارهاي دشمن مي شود و ديگري تكنولوژي استفاده مواد جاذب امواج رادار Radar-absorbing) (Material است كه امواج راداري را جذب كرده و هيچ كس عكس العملي از خود در مقابل آنها نشان نمي دهد .«اولين كشوري كه از فناوري استفاده مواد جاذب RAM استفاده كرد آلماني ها در جنگ جهاني دوم بودند.» حال تجسم كنيد كه اين فناوري كه از دهه ???? آغاز شده چه نتايجي در رادارگريزي F-22 خواهد داشت. در ميان تمامي هواپيماهاي حال حاضر نيروي هوايي آمريكا دو هواپيماي F-117 و بمب افكن B-2 به عنوان پيشرو تكنولوژي رادارگريزي به حساب مي آيند كه حتي در بعضي از قسمت ها گفته مي شود اين هواپيماها نيروي امواج راداري را تا ?? درصد كاهش مي دهند و ديگر  هيچ جوابي به آنتن رادارها بر روي زمين نمي رسد . در F-22 آميخته اي كامل و بدون نقص از اين دو فناوري ديده مي شود و حتي نقص هايي كه در F-117 و B-2 بوده نيز رفع شده است و به طور ميانگين ?? تا ?? درصد امواج را جذب مي كند.
    اف-?? حتي در بخش هاي ورودي و خروجي موتور نيز نهايت احتياط را انجام داد و از نوعي مواد با زمينه سراميكي خاص استفاده كرده كه نسبتاً حرارتي از خود نشان نمي دهند و در مقابل رادارهاي مادون قرمز نامرئي هستند. البته در نهايت بايد اشاره كنيم كه حالت رادارگريزي در هواپيماها، آن ها را از ديد رادارها به صورت كامل نامرئي نمي سازد بلكه يافتن آنها در هوا بسيار سخت تر مي شود. براي نبردهاي هوايي F-22 مي تواند ? موشك هوا به هواي ميان برد AIM-120C و ? موشك هوا به هواي كوتاهبرد و AIM (Sidewinder) را با خود حمل كند كه هر دو از موشك هاي پيشرفته هوشمند هستند. موشك هاي هوا به هواي AIM-120C كمي كوچك تر از مدل هاي قبلي است زيرا اكثر موشك هاي F-22 در داخل بدنه جا داده مي شوند و براي جاگيري بهتر در محفظه تسليحاتي طراحي شده اند و حتي موشك هاي AIM-9 كه جزو موشك هاي كوتاهبرد هدايت شونده حساس حرارتي هستند طي طراحي جديد به نام AIM-9X كه آمريكايي ها مشغول ساخت آن ها با دم ها و اندازه كوچك تر هستند تنها براي استفاده در F-22 است. در سال ???? نيروي هوايي آمريكا از شركت لاكهيد مارتين درخواست كرد تا قابليت نبردهاي هوا به زمين نيز براي F-22 به وجود آورند كه در اين راستا توانستند موشك هاي ???? پوندي GBU-30 و GBU-32 را به آن ها اضافه كنند و همچنين ? موشك هوا به زمين (JDAM) كه مجهز به سيستم GPS است نيز به آنها اضافه شدند. اكثر موشك هايي كه به F-22 ملحق مي شوند به صورت داخلي است كه اين امر چندين نتيجه مطلوب دارد، مانند بالا رفتن قدرت مانور، كمتر شدن قابليت ديد راداري دشمن و بيشتر شدن برد.
    اضافه بر تمام اينها F-22 در زير بال هايش ? آويزگاه (hard point) نيز دارد كه هر كدام توانايي تحمل بادي به اندازه ? هزار پوند را دارد. در بعضي ماموريت ها كه F-22 احتياج به برد بالايي دارد ? مخزن بنزين كه هر كدام ??? گالن حجم دارد را با خود حمل مي كند و در حالت گشت هوايي (Air Patrol) به ? مخزن بنزين و ? موشك تجهيز مي شود. از يك مسلسل M61A2 ساخت شركت مارتين بهره مي برد كه در واقع مدل پيشرفته مسلسل بسيار قوي به نام M-61 است كه قابليت شليك ??? گلوله در ثانيه را دارد. يك رادار بسيار قوي به نام
    AN/APG-77 به F-22 هديه داده شده است كه كار خلبان را بسيار راحت مي كند و ديد او را تا حد توان گسترش مي دهد. كابين خلبان مجهز به مدرن ترين سيستم هاي ديجيتالي است و از صندلي پرتاب ACES)II)? بهره مي برد كه ساخت شركت مك دانل داگلاس است و در اكثر هواپيماهاي جنگنده و بمب افکن آمريکا مانند اف ?? ، ب? ، آ?? ، اف??? و اف ?? و(ب? استفاده شده است. اين صندلي پرتاب خود به صورت هوشمند عمل مي كند و در صورت فشار بالا بر خلبان اگر بيهوشي در پي باشد نسبت به ارتفاع و وضعيت هاي خاص ديگر خودش چترش باز مي شود و خلبان را صحيح و سالم به زمين هدايت مي كند. حال با شنيدن تمامي خصوصيات آيا رقيبي در هوا مي توانيد معرفي كنيد كه حريف اين جنگنده شود؟!
      ============================================== 
     
    بمب افكن هاي-52 B آمريكايي كه انتظار مي رفت سردمدار يورش آغازين به عراق باشند، شب نوزدهم مارس براي ترك گفتن پايگاه نيروي هوايي سلطنتي فيرفورد در گلوسستر شاير آماده شدند. اين پايگاه در حدود چهار ساعت پرواز با عراق فاصله دارد و نيروي هوايي ايالات متحده 14 فروند از اين هواپيماي غول پيكر را در آن مستقر كرده است. اين هواپيماها به كمك كاروان كاميون هاي حامل مواد منفجره كه در ميان اسكورت پليس حركت مي كردند با بمب ها و ديگر مهمات بارگذاري شدند.-52 Bها در آنچه كه به نظر مي آيد بزرگ ترين بمباران هوايي تاريخ باشد و مقامات آمريكايي آن را عمليات «شوك و وحشت» مي خوانند، نقشي كليدي ايفا مي كند. انتظار مي رود اين هجوم طي چندين روز هسته ماشين جنگي عراق را درهم بكوبد. -52 B در 1948 طراحي و در 1952 نخستين بار به پرواز در آمد. گرچه هدف از ساخت اين هواپيما در ابتدا آن بود كه وسيله اي باشد قادر به حمل بمب اتم تا اتحاد جماهير شوروي سابق، اما بعدا معلوم شد كه با تعدادي از ماموريت هاي گوناگون نيز قابل انطباق است. فاصله دو نوك بال-52 B به 56 متر و طول آن به 49 متر مي رسد. نيروي آن توسط هشت موتور جت كه در چهار محفظه زير بال هايش جاسازي شده تامين مي شود. حداكثر سرعت اين هواپيما در ارتفاع 17 هزار متري به 960 كيلومتر بر ساعت مي رسد و در فاصله چند صدپايي از سطح زمين مي تواند با سرعت 600 كيلومتر بر ساعت حركت كند. شش نفر خدمه دارد و تنها وسيله دفاعي آن يك تفنگ گردان كنترل از راه دور است كه بر روي دم هواپيما نصب شده است.
    -52 Bها قادرند 30 تن بمب و موشك را رها كنند. سه هواپيما-52 Bچنانچه به نوبت وارد عمل شوند مي توانند دهانه آتشفشاني با سطح 5/2 كيلومتر مربع و عمق 15 متر از خود باقي گذارند. در حالي كه اين هواپيما عملياتش را در ارتفاع چند كيلومتري بر فراز زمين انجام مي دهد، توده هاي عظيم كامپيوتر در مشخص كردن اهداف به خدمه ياري مي دهند اگر چه آنها قادر به ديدن ويرانه هايي كه زير پايشان جا مي گذارند نيستند. اين هواپيماي هشت موتوره كه به طور معمول 6 سرنشين را حمل مي كند در سال 1955 توسط نيروي هوايي ايالات متحده به خدمت گرفته شد و آوازه هولناكش را با بمباران هاي وسيع در خلال جنگ ويتنام به دست آورد. بمب افكن هاي -52 B در جنگ خليج سال ،1991 60 ماموريت از پايگاه فيرفورد در انگلستان انجام دادند و بالغ بر 1158 تن مهمات پرقدرت را در يورش هاي عليه گارد جمهوري صدام حسين و ديگر اهداف كليدي در عراق و كويت رها كردند. هيأت رهبري ارتش متحد حمله رعدآساي آغازيني را طراحي كرده بود كه بنا به هشدار كارشناسان نظامي به حدي سريع و شديد خواهد بود كه عراقي ها نمي فهمند چه چيزي به آنها اصابت كرده است. اهداف استراتژيك كليدي در 48 ساعت آغازين جنگ با بيشتر از سه هزار عدد از مرگبارترين بمب هاي هدايت شده با ماهواره و موشك هاي كروز درهم كوبيده شدند. اين عمليات براي وارد كردن شوك به دشمن و فلج كردن آنها طراحي شده بود كه -52 B-ها سهم بزرگي در آن داشتند. در واقع هواپيماهاي بريتانيايي و آمريكايي به عنوان پيش درآمد در شب نوزدهم مارس به ده واحد كليدي توپخانه در جنوب منطقه پرواز ممنوع كه گمان مي رود داراي سلاح هاي شيميايي و بيولوژيكي باشند كه ممكن است عليه سربازان نيروي متحد استفاده شود، حمله كردند. به گفته دريابان تيموتي كيتينگ (T.Keating) فرمانده ناوگان دريايي فرا خوانده عليه عراق «به عنوان هشداري هولناك براي تلفات ناشي از اين عمليات هوايي بايد اذعان كرد كه احتمالا اين حمله با دقتي نفس گير، سرعتي خارق العاده، تداوم، چالاكي و مرگباري شبيه هيچ كدام از آن چيزهايي كه ما در صحنه هاي نبرد در طول تاريخ ديده ايم نخواهد بود. » بر طبق نقشه قرار بود تا با هجوم همه جانبه هواپيماهاي جنگنده بريتانيايي و آمريكايي، مراكز فرماندهي نظامي، پايگاه هاي ارتباطي و پدافندهاي هوايي همگي پاك شوند تا راه براي يورش 300 هزار سرباز باز شود.

    هواپيمايH BUFF -52 B (اين چهار حرف مخفف كلمات دوست چاق زشت گنده است) اولين بمب افكن هسته اي در فهرست نيروي هوايي ايالات متحده است. -52 B تنها هواپيمايي است كه امكان پرتاب هوايي موشك هاي كروز را در نيروي هوايي آمريكا فراهم مي كند. اين بمب افكن قادر است با سرعت هاي بالاي مادون صوت و ارتفاعي بالغ بر 15 هزار متر پرواز كند و نيز مي تواند مهمات هسته اي يا معمولي را با قابليت جهت يابي دقيق جهاني حمل كند. -52H B كه آخرين مدل از اين هواپيماي غول پيكر است با وزن ناخالص 220 تن حتي امروزه نيز يكي از سنگين ترين هواپيماهاي نظامي مهاجمي است كه تاكنون به كار رفته است. بيشينه سرعت -52H B در ارتفاع 6300 متري، 1025 كيلومتر بر ساعت يا عدد ماخ 91/0 است در حالي كه سرعت بهينه آن 840 كيلومتر بر ساعت است. شعاع ماموريت آن با يك محموله مهمات 5/4 تني 7200 كيلومتر است كه ساير تركيبات وزن بار و برد پرواز نيز شدني است و البته برد پرواز با سوخت گيري هوايي به ميزان زيادي افزايش مي يابد.
    -52 B اساسا براي رها كردن مهمات از ارتفاع هاي بسيار بالا روي اهداف، طراحي شده است. به هر حال مشابه هواپيماي -47 B با افزايش كارايي پدافند ضدهوايي دشمن، تغيير تاكتيك هاي نفوذ سريع و در ارتفاع پايين-52 Bها را ايجاب مي كند. بسان -47 B، -52 Bها نيز از مشكلات فرسودگي ساختاري رنج مي برند. براي حل اين مشكلات، در طول دوره حيات اين هواپيما اصلاحات بسياري صورت گرفته است. از آغاز تاكنون 744 فروند انواع مدل هاي -52 B ساخته شده است اما مدل -52H B در اكتبر 1962 عرضه شد. -52H B تنها مدل موجود در فهرست نيروي هوايي ايالات متحده است و تمامي آن به فرماندهي رزم هوايي واگذار شده است. اولين سري 102 تايي هواپيماهاي -52H B در ماه مه 1961 به فرماندهي هوايي استراتژيك تحويل شد. مدل H قادر به حمل 20 موشك كروز است كه از هوا شليك مي شوند. علاوه بر اين مي تواند موشك هاي كروز معمولي كه در خلال عمليات طوفان صحرا از هواپيماهاي -52G B شليك مي شد را نيز حمل كند. امروز 94 فروند -52H B تنها بازماندگان از آن 744 هواپيمايي است كه در دهه هاي 50 و 60 ساخته شدند. به عنوان بخشي از پيمان كاهش جنگ افزارهاي استراتژيك كه در سال 1991 توسط ايالات متحده و روسيه امضا شد، خلبانان و خدمه هاي هواپيماهاي G و F، E، D، -52C B آخرين ماموريت هواپيماهايشان را به مقصد مركز نوسازي و نگهداري هوافضا در پايگاه نيروي هوايي ديويس - مونتان واقع در آريزونا، انجام دادند. اين مركز كه معمولا با اسم بونيارد شناخته شده است به آخرين ايستگاه، البته نه براي به گل نشستن، بسياري از جنگنده هاي فرماندهي هوايي استراتژيك تبديل شده است. هنوز بر تعدادي از اين بمب افكن ها شعارهاي «صلح حرفه ماست» به چشم مي خورد كه در اعماق توده اي درهم و برهم مثل بره هاي قرباني منتظر مرگ، انبار شده اند. سپس تمامي بخش هاي قابل استفاده بمب افكن هايي كه دو جنگ را به پايان رساندند و اتحاد جماهير شوروي قدرتمند را تحت كنترل قرار داده بودند، جدا و بدون هيچ تشريفاتي به 5 تكه و يك تيغه فولادي 6 تني شكافته مي شوند. گيوتين روزگار مدرن چهار مرتبه بر هر هواپيما فرود مي آيد و بال هاي اين ماموت را قطع مي كند و سه قطعه از بدنه را باقي مي گذارد. سپس تكه پاره ها به مدت چهار ماه در آنجا مي مانند تا ماهواره هاي مداري روسيه تاييد كنند كه چيزي جز 90 تن زباله باقي نمانده است.
    تاريخچه
    به مدت 35 سال B-52 اولين بمب افكن استراتژيك سرنشين دار ايالات متحده بود. -52 B قادر است گستره چشمگيري از سلاح هاي موجود در فهرست ارتش آمريكا از جمله بمب هاي گرانشي (بمب هايي كه تنها به واسطه گرانش زمين سقوط مي كنند و قابل كنترل و هدايت نيستند)، بمب هاي خوشه اي و موشك هاي دقيقا هدايت شونده را شليك يا رها كنند. قدرداني از بي همتايي -52 B نيازمند بازبيني پرونده 35 ساله اصلاحات ماموريت ها و تغييرات در استراتژي امنيت ملي است. نه تنها نقش ها و ماموريت ها بلكه بايد تغيير طرح ها، تاكتيك ها و بهينه سازي سلاح ها به منظور تمركز در فرآيند انطباقي، مورد بررسي قرار گيرد. در سال 1945 يگان هوايي ارتش يك رقابت طراحي براي نسل دوم بمب افكن هاي استراتژيك جديد در ادامه B-36ها به راه انداخت.(هواپيمايي كه از آن براي ريختن بمب اتم بر هيروشيما (بمب اورانيوم) و ناكازاكي (بمب پلوتونيوم) در تاريخ 6 و 9 اوت 1945 استفاده شد، بمب افكن سنگين -29 B بود

    به دنبال تعيين نيازهاي بيشتر از سوي يگان هوايي ارتش در ،1946 كمپاني بوئينگ كنتراست طرح اين هواپيماي جديد را از آن خود كرد. نيازهاي اوليه هواپيمايي را مشخص مي كرد كه بتواند 5/4 تن بار را تا مسافت 8 هزار كيلومتر و در ارتفاع عملياتي ده هزار و پانصد متري حمل كند. همچنين بايد در ارتفاع تاكتيكي اش مي توانست با حداقل سرعت 720 كيلومتر بر ساعت پرواز كند. بوئينگ در تلاش براي برآوردن اين خواسته هاي جاه طلبانه با مشكلات جدي در انتخاب موتوري كه بتواند هر دو عامل سرعت و برد مورد نياز را تامين كند، مواجه بود. ظهور هواپيمايي تمام جت بال كج B-52 كه با سرخوردگي نيروي هوايي از موتورهاي پيشران بسيار بزرگ همراه بود باعث شد بوئينگ مطالعات داخلي را با سرمايه خودش آغاز كند. اين مطالعات براي يك بمب افكن تمام جت با استفاده از موتور جديدي بود كه توسط پرات و ويتني طراحي شده بود و مي توانست از عهده ماموريت خواسته شده برآيد. سرانجام نتايج اين مطالعات و آزمايش هاي بيشتر روي -47 B بوئينگ را به سوي طراحي جت هشت موتوره -52 B سوق داد. در اوايل سال 1949 بوئينگ دو نمونه اوليه از همان طرحي كه در سال 1947 كنتراست شده بود، آماده كرد: B-52 X و YB-52 اين هواپيماها با وزني معادل 175 تن از بزرگ ترين انواع ساخته شده تا آن زمان بودند. همزمان با ساخت اين دو هواپيما فرماندهي هوايي استراتژيك (SAC) از بوئينگ خواست تا امكان ساخت يك نسخه شناسايي را نيز بررسي كند. اين اولين ابراز علاقه در گسترش ماموريت تهاجم هسته اي براي -52 B بود. نتيجه درخواست SAC طرحي بود كه مي توانست بدون از دست دادن كارايي و عملكرد به هر دو ماموريت بمباران يا شناسايي اختصاص يابد، هر چند كه اين قابليت تا زمان معرفي -52 B-B به هواپيما افزوده نشد. به هر حال اولين آزمايش پرواز اين هواپيماي غول پيكر در 1952 موفق از كار درآمد و عملكرد آن فراتر از مشخصات ابتدايي خواسته شده بود.
    عملكرد

    قابليت هاي -52 B در خلال جنگ ويتنام كاملا مشهود بود. ده سال پس از عملي شدن طرح هواپيما عمليات غيراتمي آن زماني آغاز شد كه 27 فروند -52F B از پايگاه هوايي اندرسون در گوام دژهاي ويت كنگ در جنوب ويتنام را در هجدهم ژوئن 1965 درهم كوبيدند. در خلال جنگ ويتنام موشك هاي زمين به هوا 19 فروند از هواپيماهاي نيروي هوايي آمريكا را سرنگون كردند كه اين تعداد شامل 15 فروند -52 B نيز بود. همچنين 35 درجه دار نيروي هوايي كشته و 39 تن ديگر اسير شدند. در پايان جنگ خلبانان و خدمه هاي -52 B، به طور عمده با مدل هاي D و G، مجموعا 126615 حمله هوايي انجام دادند كه طي آنها بالغ بر دو و نيم ميليون تن بمب روي اهداف واقع در لائوس، كامبوج و ويتنام شمالي رها كردند. در عمليات طوفان صحرا هواپيماهاي -52 Bمناطق وسيعي از محل تجمع سربازان، تاسيسات و سنگرها را بمباران كردند. در خلال اولين ساعات بامداد روز حمله -52 Bها چهار هزار كيلومتر از ديه گو گارسيا در اقيانوس هند به سوي عراق پرواز كردند. -52 B در جريان جنگ خليج گاهي با پرواز نزديك به سطح و در ارتفاعي حدود 120 متر بمب هاي خوشه اي رها مي كرد كه چهار فرودگاه را به اين طريق ويران و شاهراه حركت زميني را فراهم كرد. در مجموع -52 Bها 1624 ماموريت در عمليات طوفان صحرا انجام دادند و 72 هزار سلاح به وزن 25700 تن شليك يا رها كردند كه اين مقدار 29 درصد از كل بمب هاي پرتاب شده آمريكا و 38 درصد از كل بمب هاي نيروي هوايي بود و با وجود گذشت 30 سال از عمرش نرخ ظرفيت ماموريت 81 درصدي آن 2 درصد بيشتر از زمان صلح است.


    با استعانت از درگاه خداوند منان و با كمال خوشوقتي به اطلاع صاحبنظران، متخصصان، پژوهشگران، خلبانان و كاركنان پرواز صنعت هوانوردي كشور و دانشگاهيان و استادان علوم و فنون هوانوردي و ساير علاقه‌مندان مي‌رساند پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم تحقيقات و فن‌آوري، با همكاري سازمان هواپيمايي كشوري و موسسات و شركتهاي هوايي كشور سومين همايش ايمني هوانوردي را در آذر ماه 1384 در محل اين پژوهشگاه برگزار مي‌نمايد.

    فناوري پيشرفته هوانوردي و افزايش چشمگير حجم مسافرت‌هاي هوايي و همچنين، تسريع انجام جابه‌جايي مسافر، بار و محموله‌هاي مختلف، از نيازهاي امروزي بشر است، كه توجه دست‌اندرکاران، متخصصان، و پژوهشگران امر را به موارد افزايش ايمني، امنيت و راحتي جلب كرده است.
    اكنون مباحث "ايمني هوانوردي" جايگاه ويژه‌اي در محافل علمي و تخصصي دارد. بحث ايجاد و توسعة "استانداردهاي هوانوردي" در زمينه‌هاي: طراحي ساخت، توليد، تعميرات و نگهداري، عمليات پرواز، فرودگاهي، مديريت ترافيک هوايي، تجهيزات و سامانه‌هاي ارتباطات و ناوبري هوايي، و حفاظت و امنيت، حقوق و راحتي مسافر و مديريت تخصصي در همة حوزه‌هاي هوانوردي، از اهميت به‌سزايي برخوردار بوده و اين مباحث جايگاه ويژه‌اي در صنعت هوانوردي پيدا كرده است.
    بررسي دقيق، علمي و صحيح حوادث و سوانح هوايي، براي دست‌يابي به علل آن، و بهره‌گيري از نتايج اين بررسي‌ها در روند حفظ و افزايش ايمني در هوانوردي بحثي کليدي در اين صنعت به شمار مي‌رود. بررسي و تحقيقات در حوادث و سوانح هوايي بايستي به دور از اعمال نظرهاي مختلف گروهي، سياسي، بازرگاني و مديريتي و بدون درنظرگرفتن منافع يا ضررهاي افراد يا سازمان‌هاي دست‌اندرکار و به صورت کاملاً علمي، تخصصي و تجربي انجام پذيرد.


    این مطلب تا کنون 15 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : هوايي ,هواپيما ,نيروي ,موتور ,ساخت ,موشك ,نيروي هوايي ,هوايي آمريكا ,ايالات متحده ,انجام دادند ,وجود دارد ,نيروي هوايي آمريكا ,نيروي هوايي ايالات ,هوايي ايالات متحده ,فرماندهي هوايي استراتژيك ,
    مطالب دیروز

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده